💡 آشنایی با الفبای ساخت و ساز شهری و مراحل صدور پروانه ساختمانی و اشاره ای به مسئولیت های مهندسین طراح معماری و طراح سازه و مسئولیت مهندس مجری
فهرست این جلسه 🔻 👈 .
📑 جلسه یک 1 ( از سفر اول )
متن پیش روی برگردان فایل صوتی است که به همت گروه نگارش آماده و در اختیار شما قرار گرفته است.
مرجع حقوق مهندسی ایران همیار و همراه جامعه مهندسی ایران
✅بخش 1 (ویس اول) :
🔴آشنایی با الفبای ساخت و ساز شهری و مراحل صدور پروانه ساختمانی
🔴مراحل تقاضای صدور پروانه ساختمانی
🔴تعریف و روش اخذ “دستور نقشه”
🔴نحوی تعیین سطح اشغال ، تعداد طبقات، تعداد زیرزمین و حد اصلاحی در صورت وجود
🔴وظایف و مسئولیت شهرداری و مهندسین طراح(معماری و عمران) قبل از صدور پروانه
برای ساخت هر ساختمانی در یک شهر ابتدا مالک میبایست به شهرداری مراجعه کرده و تقاضای صدور پروانه ساختمانی برای ساخت و ساز ملک نماید.
شهرداری مامور بازدیدی برای بازدید از ملک ارسال میکند (در شهر تهران دفاتر خدمات الکترونیکی وجود دارند که مامور بازدید این دفاتر از ملک بازدید میکنند) قبل از تاسیس این دفاتر مامورین بازدید از سوی شهرداری مناطق ارسال میشدند؛ در سایر استانها مامورین بازدید از شهرداری ها برای بازدید ملک انتخاب میشوند.
مامور بازدید، سطح اشغال زمین را برای ساخت ساختمان مشخص میکند؛ به عنوان مثال زمینی که دارای 200 متر مربع مساحت است چه مقداری از آن برای سطح اشغال ساختمان مجاز است. همچنین مامور بازدید تعداد طبقات، تعداد زیرزمین و در صورت لزوم حد اصلاحی را هم مشخص کرده و آن را کتباً به مالک اعلام میکند. به این برگهای که شامل سطح اشغال، تعداد طبقات، تعداد زیرزمین و در صورت لزوم حد اصلاحی است و شهرداری به مالک ارائه میکند اصطلاحاً دستور نقشه میگویند.
مالک با مراجعه به مهندس طراح معمار دستور نقشه را به او میدهد. (مهندس معمار میبایستی پروانه اشتغال طراحی نقشه های معماری از سازمان نظام مهندسی استان خود را داشته باشد.) مالک از مهندس معمار میخواهد با توجه به دستور نقشه و ضوابط شهرسازی و خواسته هایی که خودش دارد، نقشه های معماری را برای زمین مذکور طراحی و تائیدیه نقشه های معماری را از شهرداری برای وی اخذ نماید. سپس مالک با نقشه های معماری تائید شده به یک مهندس عمران که دارای پروانه اشتغال محاسبات ساختمان از سازمان نظام مهندسی استان میباشد مراجعه نماید.
✅بخش 2 (ویس دوم) :
🟣مسئولیتها و وظایف مهندس محاسب(طراح سازه) در مرحله صدور پروانه ساختمانی.
🟣جایگاه شهرداری و سازمان نظام مهندسی در تایید نقشه های سازه.
🟣مسئولیت سازمان های نظام مهندسی ( کنترل مضاعف در برخی استانها ) در قبال کنترل و مهر و امضای نقشه های سازه طراحی شده توسط مهندس محاسب
🟣بر اساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ” صرفاً “مهندس محاسب به لحاظ حقوقی در قبال نقشه های طراحی سازه مسئول است .
مهندس محاسب دو وظیفه دارد؛ اول اینکه با توجه به تعداد زیر زمینها عمق گودبرداری را محاسبه و طی بازدیدی از ملک، یک نقشه سازه نگهبان برای حفظ دیوارههای همسایههای مجاور تهیه کند.
- دوم اینکه براساس نقشه های معماری، با توجه به درخواست مالک به صورت بتنی یا فولادی، سازه مورد نیاز ساختمان را محاسبه، نقشه سازه اصلی را ترسیم، زیر نقشهها را مهر و امضا و تحویل مالک نماید.
نقشه تهیه شده توسط مهندس محاسب طبق مقررات ملی ساختمان نیاز به کنترل و تائید شهرداری ندارد؛ ولی در استان تهران برای کارهای بیش از 1500 متر مربع زیربنا، سازمان استان تهران نقشه ها و خروجی فایلهای ETABS مهندس محاسب را کنترل و مهر تائید میزند و در صورت نیاز به اصلاح، دستور اصلاح میدهد.
❓ سوال: آیا زمانی که سازمان استان علاوه بر مهندس محاسب نقشه های محاسباتی را تائید میکند، در صورت وجود ایراد، مسئولیتی در مورد صحت آنها دارد یا خیر؟
🔸 پاسخ: خیر مسئولیتی ندارد؛ مسئول اصلی مهندس محاسب است.
حتی در صورت تغییرات اعمالی از سوی سازمان، نباید با تکیه بر مهر کنترل مضاعف سازمان تغییرات را تایید کرد؛ بلکه چنانچه تغییرات به نظر منطقی نرسید و یا قبول نداشتید آنها را تائید نکنید.
لازم به ذکر است تا کنون به علت ایرادات محاسباتی و بروز حادثه، پرونده ای وجود ندارد که سازمان نظام مهندسی محکوم شده باشد؛ و طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مسئولیت تام بر عهده مهندس محاسب میباشد.
در واقع کنترل مضاعف برای جلوگیری از سبک سازی سازه ساختمان از مباحث نهم و دهم و آیین نامه ۲۸۰۰ است. علت آن هم تقاضای برخی مالکین از مهندسان محاسب جهت سبک سازی و متاسفانه انجام آن توسط مهندسین است.
برای متراژهای بالا ( ۱۵۰۰ متر در تهران) سازمان نظام مهندسی طی توافقنامه ای با شهرداری تهران، اگر نقشه ای تهیه شد و تاییدیه نظام مهندسی نداشت، جواز ساختمان توسط شهرداری صادر نخواهد شد. ( این توافقنامه خارج از قانون اما در جهت بهبود ساخت و ساز است.)
کلام آخر مسئولیت تام با مهندس محاسب است. ⭕
✅بخش 3 (ویس سوم) :
🟡عدم مسئولیت معاونت معماری و شهرسازی شهرداری در قبال تایید نقشه های معماری
🟡مسئولیت ” تام ” مهندس طراح معمار در قبال نقشه های معماری
🟡پرونده واقعی محکومیت طراح معمار به خاطر مشکل رمپ بعداز ساخت و گرفتن پایانکار
🟡 حذف و ساقط کردن خیار عیب در مبایعه نامه ها مانع از فسخ قرارداد میشود.
❓ سوال: آیا تائید نقشه های معماری توسط شهرداری در صورت وجود ایراد معماری، شهرداری هم مسئولیت دارد؟
🔸 پاسخ: نخیر، شهرداری مسئولیتی ندارد. مسئولیت تام برعهده مهندس طراح معماری است. شهرداری عمدتا از لحاظ فضاها نقشه را کنترل میکند و تقاضای تغییرات را به طراح میدهد. شهرداری فقط زور دارد!!
✅بخش 4 (ویس چهارم):
⚫ادامه پرونده مبحث شکایت بهره برداران از سازنده در دادگاه حقوقی به خاطر مشکل رمپ و… شرح ماجرا و دفاعیات .
⚠ بازخوانی یک پرونده: (مسئولیت طراح معماری) ⚠
در شهر گرگان یک نقشه معماری طراحی میشود که در آن شیب رمپ و شعاع داخلی رمپ که از همکف به ز⚠یرزمین میرفت به گونه ای طراحی شده بود که دارای قوس زیادی بود. نقشه های معماری، هم دارای مهر طراح معمار و هم مهر شهرداری بود.
ساختمان دارای چهار طبقه و هر طبقه دارای دو واحد بود. چهار پارکینگ در همکف و چهار پارکینگ در زیرزمین طراحی شده بود. ساختمان مطابق نقشه ساخته میشود و پایانکار هم میگیرد و به تعداد هشت واحد فروخته میشود. بهره برداران پارکینگهای زیرزمین برای ورود به به پارکینگ مشکل داشتند، چون برای ورود خودرو میبایست حداقل با شش فرمان این عمل را انجام دهند. بنابراین تصمیم میگیرند با سازنده تماس بگیرند و مشکل را بیان کنند، پس از تماس با سازنده جواب سربالا از او میگیرند و سازنده توجهی نمیکند. بهره برداران تصمیم داشتند قراردادشان را فسخ کنند که موفق نشدند. (در سفر چهارم بحث خواهد شد که این قرارداد ها بین بهره برداران و فروشنده قابل فسخ نیست چون در قانون بحثی وجود دارد با عنوان “خیار عیب” که در قراردادها ساقط میشود و خریدار نمیتواند قرارداد را فسخ کند.) به هر حال بهره برداران چهار واحد که پارکینگ هایشان در زیرزمین بود از سازنده در دادگاه طرح شکایت کردند.
- طبق خواسته خواهان و نظر کارشناسان، سازنده به دادگاه احضار شد. وی مدعی بود که مقصر نیستم چرا که شهرداری برای ساختمان پایانکار داده و بنده مطابق نقشه های ابلاغی از سوی شهرداری ساخته ام و حتی ساختمان دارای مجری ذیصلاح و چهار ناظر از جمله مهندس ناظر معماری بوده است.
کارشناس رسمی یک نفره و هیات کارشناسی سه نفره رای یکسانی داشتند و در ابتدا با شهرداری وارد مذاکره شدند، نماینده ای از معاونت معماری و شهرسازی شهرداری و وکلای شهرداری ثابت کردند که طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، شهرداری مسئولیتی ندارد و مسئول تام طراح معماری است و ایشان ضامن هستند، در حالیکه شهرداری فقط کنترل کننده است. بنابراین شهرداری از سیکل مقصرین خارج شد کارشناسان همزمان با طراح معمار، به سراغ ناظر معماری هم رفتند، ایشان و سازنده اظهار داشتند که این ایراد به من ربطی ندارد و من مثل یک مرده شور هستم، نقشه را داده اند و طبق نقشه نظارت کردهام. کارشناسان ضمن تایید حرف های ناظر معماری، اتفاق نظر داشتند که یکی از وظایف ناظر پایش نقشه هاست و طبق مبحث دوم مقررات ملی ناظر میبایستی نسبت به نقشه ها قضاوت مهندسی هم روی نقشه ها داشته باشد؛ درنتیجه ناظر معماری با توجه به داشتن علم معماری و شیب و قوس مورد نیاز رمپ، باید یک دستور کار به مالک ابلاغ میکرد تا با مراجعه به طراح معماری و شهرداری، نقشه شیب و قوس رمپ را اصلاح کند و حتی اگر ناظر چنین گزارشی به شهرداری میداد تبرئه میشد. حتی اگر ناظر مکاتبه ای با مالک هم داشت تبرئه میشد.
✅بخش 5 (ویس پنجم) :
🔵وظیفه پایش نقشه های مصوب توسط مهندسان ناظر
🔵شرح قضاوت مهندسی
🔵لزوم دادن گزارش به شهرداری و دستور کار به مالک در صورت وجود نقض در نقشه ها .
🔵دلیل ضامن بودن مجری ذیصلاح و سازنده فاقد صلاحیت به عنوان مباشر با ذکر مثال و بیان رویه در محاکم قضایی.
در نهایت ناظر معماری که ناظر هماهنگ کننده هم بود به علت عدم پایش نقشه ها 10% ، طراح معماری 20% ، مجری ذیصلاح مندرج در پروانه 25% و سازنده هم 45% تقصیر گرفتند.
❓سوال: با توجه به اینکه ساختمان دارای مجری ذیصلاح است چرا باید سازنده هم تقصیر بگیرد؟
🔸 پاسخ: قرارداد مجری با سازنده به صورت مدیریت پروژه بوده و مجری دستی در اجرا نداشته است، قراردادهای اجرا را سازنده فاقد صلاحیت انجام میداده است.
این موضوع با یک مثال برای همه روشن میشود.
فرض کنید من ماشینی دارم و خودم گواهینامه رانندگی ندارم، برای کسب درآمد با راننده ای که دارای گواهینامه رانندگی است قراردادی میبندم به این صورت که با ماشین من مسافرکشی کند و درآمد حاصل بین ما به نسبت ۵۰ درصد تقسیم شود. کار شروع میشود، اما بین کار، گاهی من هم رانندگی میکنم، راننده اصلی هم گاهی حضور دارد. عابر پیاده ای با ماشین زمانی که من درحال رانندگی هستم تصادف و فوت میکند. در اینصورت من به عنوان مباشر و سبب اصلی دستگیر میکنند، راننده گواهینامه دار هم دستگیر میشود و علت آن هم این است که طبق قانون راننده ترک فعل انجام داده است.
✅بخش 6 ( ویس ششم ) :
🟤 محکومیت مهندس طراح معمار ، مهندس ناظر معماری ، مجری ذیصلاح مندرج در پروانه ساختمانی و سازنده در پرونده رمپ.
🟤ادامه توضیحات مربوط به پرونده رمپ .
🟤مسئولیت طراح معماری و… نتیجه گیری از پرونده رمپ.
به همین علت، سازنده برای دخالت در امری که تخصص نداشته و همچنین قراردادهای اجرا به نام سازنده بوده نه مجری و مباشر اصلی است، بنابراین بیشترین تقصیر و ۴۵ درصد تقصیر گرفته است. و مجری به علت ترک فعل 25 درصد تقصیر گرفته است.
- کل هزینه اصلاح رمپ 60 میلیون تومان شد، چون ستونی وجود داشت که مانع از اصلاح قوس رمپ میشد. در نتیجه طراحی سازه ای هم وارد بحث شد، که محاسب اظهار داشت با جابجایی ۱۵ سانتیمتر ستون، میشود قوس را اصلاح کرد. جابجایی ستون هزینه زیادی دارد. اگر در حین ساخت ستون 15 سانتیمتر جابجا میشد با اینکه تخلفی صورت گرفته ولی شعاع رمپ اصلاح میشد. تخلفی که در جهت اصلاح باشد معمولاکسی محکوم نمیشد. به هر صورت دستور اصلاح صادر و هزینه آن هم برآورد شده است.
نتیجه پرونده: اگر چه نقشه های معماری توسط شهرداری مهر میشود ولی مسئولیت تام برعهده طراح معماری است و شهرداری با مهر و امضا نقشه ها مسئولیتی ندارد و طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مسئولیت تام بر عهده مهندس طراح معمار میباشد و شهرداری صرفا کنترل کننده است.
این نتیجه براساس پرونده ای واقعی و رویه های حاکم استخراج شده است.